
 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

408 

 

The Algerian, Tunisian And Moroccan Press: 

Historical And Linguistic Issues 
 

Ikram Aya BENTOUNSI1 , Manel GHIMOUZE2 , Mohamed 

Ramzi HECHICHE3 

 
1DECLIC Laboratory (Didactics, Enunciation, Corpus, 

Linguistics, Cultural Interaction) 

University of Oum El Bouaghi - Algeria 

bentounsi.ikram@yahoo.fr 
2University of Jijel - Algeria 

mghimouze@univ-jijel.dz 
3DECLIC Laboratory (Didactics, Enunciation, Corpus, Linguistics, 

Cultural Interaction) 

National Polytechnic School of Constantine - Algeria 

mohamedramzi.hechiche@enp-constantine.dz 

 

Summary: 

This article offers a comprehensive overview of the 

development of print media in the Maghreb countries, 

focusing mainly on Algeria, Morocco, and Tunisia and their use 

of the French language. It delves into the origins, historical, 

political, and socio-cultural influences shaping the press in 

each country while addressing challenges such as censorship, 

financial constraints, and competition from electronic media 

at various times. Additionally, this contribution highlights the 

impact of different political periods, especially post-

independence and revolutions, and the evolution of partisan 

press in these contexts. The role of the French language in the 

press is also discussed, emphasizing its significance as a lingua 

franca in the Maghreb region and its role in disseminating 

ideas despite efforts to promote national languages. 

Keywords: Print Media, Maghreb, French Language, Maghreb 

Press, Linguistics. 

Introduction  

The written press is often seen as a constantly evolving 

organism, both a witness to and a player in the life of a society. 

It collects diverse languages and contributes to the creation of 

new words. As P. Albert, it is influenced by human actions and 

fully reflects current events: « It is sensitive to all political and 

mailto:bentounsi.ikram@yahoo.fr
mailto:mghimouze@univ-jijel.dz
mailto:mohamedramzi.hechiche@enp-constantine.dz


 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

409 

 

economic developments as well as to all variations in fashion 

and the spirit of the times » (Albert, 1990:7).  

P. Charaudeau highlights the multiplicity of perspectives 

journalists explore in the print media. According to his analysis : 

«The press is essentially a scriptural area, made up of 

words, graphics, drawings, and sometimes still images, on 

a paper support. This ensemble places the medium within 

a written tradition (in the narrow sense) that is essentially 

characterized by a distanced relationship between the 

writer and the reader due to the physical absence of the 

transmitting and receiving instances, one concerning the 

other, a conceptualization activity on the part of both 

instances to represent the world, which produces specific 

logics of production and comprehension, a multi-oriented 

ocular journey through the writing space that ensures 

that what has been written remains as a trace to which 

one can constantly return: those who write to rectify or 

erase, those who read to recall or recompose their 

reading . » (Charaudeau, 1997, 125).    

Over the past decade, the Maghreb print media have undergone 

significant quantitative and qualitative development. It is 

increasingly becoming an essential means of socio-cultural 

communication, playing an increasingly crucial role in 

understanding various aspects of society. Public authorities and 

private companies compete to dominate or gain a press market 

share. The growth of this sector is one of the most striking 

features of the Maghreb media landscape. In this contribution, 

we will attempt to highlight its linguistic and historical stakes. 

1. Algeria 

The popular belief that the press in Algeria began in 1962, at the 

time of the country's independence, is erroneous. Its origins go 

back well before this period, to June 14, 1830, when French 

forces landed in the region. According to S. Benmansour 

(2019:14), Jean-Toussaint Merle, secretary and historiographer 

to Maréchal de Bourmont, published a newsletter entitled 

L'Estafette d'Alger on June 29, 1830, which unfortunately soon 

ceased publication. 

1.1. Newspapers from the pro-colonial period 

Newspapers that supported colonial ideology included the 

following titles: 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

410 

 

Le Moniteur Algérien: This official newspaper, under the 

authority of the colonial authorities in Algeria, was created on 

January 27, 1832. It covered many subjects and sometimes 

reproduced speeches by the King of France. In its 26th issue, it 

began publishing articles in Arabic, marking a turning point. 

Al-Akhbar founded by Auguste Bourget in July 1839, began to 

include a few pages in Arabic in 1902. The paper's new 

managers, notably Élisabeth Eberhardt and Victor Barrucand, 

initiated this change, although their political orientation was 

favorable to the government. They gave space to articles about 

Algerians and the Muslim religion. 

Al-Mobacher was launched in 1847 following the end of Emir 

Abdelkader's resistance. This fortnightly newspaper introduced 

a few pages in Arabic in its editions to generate interest. The 

promulgation of the law of July 1881 opened up a degree of 

freedom for the press in Algeria and led to an increase in local 

publications in the big cities, such as L'Africain in Constantine, Le 

Gouraya in Bejaïa, L'Afrique française and La Sentinelle 

républicaine in Algiers. Similarly, smaller towns had newspapers 

like La Lanterne in Bordj-Menael, L'Echo du Zakar in Miliana, and 

Le Tell in Blida. 

As for the assimilationist movement, it strongly supported the 

idea of French Algeria and initially manifested itself through the 

newspaper El Akhbar, which quickly attracted the attention of 

the indigenous population. 

Subsequently, several pro-native Frenchmen set up their 

newspapers to serve as a mouthpiece for the colonized. These 

newspapers included : 

L'Islam: This weekly, published in Algiers and Annaba from 1910 

to 1914, started exclusively in French. Later, it included two 

Arabic-language pages in its publications. 

La voix des humbles: This French-language monthly, created 

between 1922 and 1928 and directed by M. Faci, aimed to 

defend the idea of « French Algeria ».  

L'Iqdam (1919-1923): Founded by Emir Khaled to promote 

reflection on Islam, this weekly was initially published in French 

only. Later, L'Iqdam began publishing two pages in Arabic, with 

very different content from the French-language pages. Its 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

411 

 

central theme was the Muslim Renaissance, known as « la 

Nahda ». 

1.2. The reform movement (1925 - 1940) 

The publication of the newspaper El-Mountaqid marked this 

movement, the death of Ulema leader Abdelhamid Ben Badis, 

and the discontinuation of the newspaper Ac-Chihab. During this 

period, two opposing trends were visible: the traditionalists, 

who represented the zaouïas, and the Oulémas, who embodied 

the reformists. 

1.3. Newspapers after independence 

It is essential to describe better the organs and sectors of the 

Algerian print media to understand its situation. It would be 

difficult, if not impossible, to grasp this reality without 

addressing the context of its evolution. With this in mind, We 

will briefly outline the main phases that shaped the Algerian 

press after independence. B. Brahimi (1996) identifies six 

distinct episodes: 

1.3.1. The 1962 - 1965 period 

After independence, colonial newspapers gradually disappeared 

to be replaced by Algerian publications. At that time, newspaper 

circulation distribution was characterized by 15,000 copies for 

Arabic-language dailies, while European newspapers had 

65,000, as they were not yet subject to bans. 

This period was also marked by a problematic situation in 

Algeria:  

« An immense, massive country; twelve million 

inhabitants barely recovered from the ravages of war a 

strong popular tradition of Islam, a solid popular tradition 

of Islam, egalitarianism and community life a general 

primary level of education in an atmosphere of poverty 

the departure of a million French nationals a total 

upheaval of state structures and an attempt to apply 

the norms of socialism to a country. Hitherto managed 

according to colonial methods, the heritage of a foreign 

culture that had prevailed for one hundred and two years 

and a break with the living sources of Arab culture the 

harsh reminder of economic realities after the enthusiasm 

of the revolution - such was the framework into which the 

Algerian press of 1965 had to fit. »  (Souriau - Hoebrechts, 

1969:247). 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

412 

 

1.3.2. The 1965 - 1979 period 

During this period, the print media in Algeria underwent 

disruptions linked to political changes. After the death of 

President Houari Boumedienne, the printed press became an 

instrument used by the state to disseminate its policies. 

Rising paper prices, on the one hand, coupled with high illiteracy 

rates and declining reader purchasing power on the other, 

prompted the government to reorganize the media landscape. 

This reorganization resulted in higher tariffs and reduced the 

number of newspapers. 

It is worth pointing out that all single-party newspapers were 

placed under the authority of the Ministry of Information and 

Culture. These newspapers were now supervised by a general 

manager appointed by ministerial decree. 

1.3.3. The 1979 - 1988 period 

During this critical phase, the press was gradually integrated into 

the daily lives of Algerians, becoming a crucial means of 

communication on both social and political levels. B. Brahimi 

highlights the importance of this period, marked by the advent 

« of the Information Code, adopted in December 1982 by the 

National People's Assembly, representing a turning point in the 

history of the Algerian press. This law of February 6, 1982, 

published in the Official Gazette No. 6 of February 9, 1982, was 

the first law on information since the country's independence » 

(1996 :31)  . 

This period was also marked by the creation of numerous 

national and regional newspapers published in Arabic and 

French. This competition led to significant progress in the 

content and presentation of these newspapers. 

1.3.4. The 1988 - 1991 period 

This phase, marked above all by the events of October 1988, 

differs markedly from the three previous periods. 

« The popular uprising of October 5, 1988, led to 

profound upheavals in the country's political and cultural 

life. These upheavals had quantitative repercussions on 

the media field (creation of numerous newspapers and 

regional state radio stations) and freedom of information 

(creation of privately-owned newspapers, major radio 

and television programming changes, and spoken and 

televised news). »  (Brahimi, 1996 :9) 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

413 

 

According to the author, around 140 partisan and private 

newspapers were created. 

1.3.5. The 1992 - 1997 period 

B. Brahimi sees it as an exceptional phase in many respects, 

particularly in the political and cultural spheres, influenced by 

the state of emergency declared on February 9, 1992. This 

period marked a radical change for the press. Many partisan or 

private newspapers disappeared, while new French-language 

papers such as L'Écho de Tlemcen, El Acil, Les Nouvelles 

Confidences, L'Opinion were created. 

As for their circulation, it fell considerably due to the imbalances 

the country was experiencing at the time. 

1.3.6. The period from 1997 to 2002 

A significant transformation has affected journalism, making it 

more modern and professional. The publication of new titles and 

the considerable increase in circulation, reaching around one 

million five hundred thousand copies a day, have significantly 

impacted the dissemination of information. 

Privately owned newspapers continued to outnumber publicly 

owned ones, and El Khabar remained the foremost choice of 

Algerians, with a daily circulation of four hundred thousand 

copies. 

B. Brahimi notes that following the 60s, when newspapers were 

perceived as rare items aimed at an educated readership, the 

2000s have profoundly altered the media panorama, 

transforming it significantly. 

2. Morocco 

Several research works on the history of the Moroccan press 

have been undertaken, notably those of J-L. Miège (1954), J. 

Baida (1995), A. Aouchar (1990), and M. El Ayadi et al. (2006). 

However, apart from the occasional testimonial or debate, 

which may be stimulating but is not based on in-depth 

investigation, there has been little contemporary discussion of 

this subject. Moreover, the predominant theoretical 

approaches do not seem sufficiently exhaustive to fully grasp 

the complexity of the Moroccan press and how it operates. 

Before Morocco came under French rule in 1912, various 

newspapers appeared in different languages, despite the 

organizational difficulties of the print media, mainly 

attributed to Material and technical limitations. Nevertheless, 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

414 

 

considerable efforts were made to inform Moroccans using 

rudimentary means rooted in local culture. J. Baida, in his work, 

highlights some of these means, such as the Barrahs, informers 

working with the Makhzen, responsible for spreading news 

orally in neighborhoods and markets. In addition, religious 

preaching in mosques and zawiyas was also exploited to convey 

messages or comment on political, social, or cultural events. 

The geographical proximity of Morocco to Europe has had a 

considerable influence on the history of the Moroccan press. 

Tangier, a Moroccan city close to Europe and located at the 

entrance to Gibraltar, played a crucial role in introducing certain 

European ideas, notably freedom of expression. This proximity 

also facilitated the installation of the first printing works in 

Morocco in 1880. 

Foreign newspapers were encouraged by the Makhzen, which 

welcomed them and allowed particular articles to be translated 

into Arabic for distribution to Moroccans, provided they did not 

attack religious and political aspects. 

2.1. From independence to the present day 

After independence, Morocco promulgated a newspaper code 

in November 1958, which was officially published in an official 

bulletin on November 27, 1958. Before this, no laws governing 

the press in Morocco were in place. 

In a modern legal framework and liberal environment, the state 

sought to nationalize the press. This led to the creation of many 

newspapers, although some disappeared due to difficulties 

encountered. 

Today, the Moroccan press benefits from a solid infrastructure 

and boasts many newspapers, from dailies to weeklies. This 

diversity has propelled the country forward in this field. These 

newspapers are published in Arabic, French, and Amazigh. 

However, English-language newspapers are absent, mainly due 

to a limited English-speaking readership and the irregularity of 

British and American publications in the country. As for 

Amazigh, the number of Amazigh-language newspapers remains 

limited despite the institutional recognition of this language as 

official. Efforts are being made to balance the use of Amazigh 

and Arabic in the Moroccan media. 

3. Tunisia  



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

415 

 

The birth of the written press in Tunisia dates back to July 22, 

1860, with the publication of the first newspaper, Erraid 

Ettounsi, written in Arabic. This newspaper made Tunisia the 

second oldest in the Arab world, just behind Egypt. 

The development of the Tunisian press has been hampered by 

the country's many political, social, cultural, and economic 

upheavals. This period was marked by strict media control, 

limiting journalists' freedom to reveal certain truths or cover 

significant events.  

Attempts at French naturalization proved disastrous for the 

colonists. The naturalization law of 1923 provoked strong 

reactions. A press campaign was launched to warn of threats to 

religion, leading to arrests and exile for members of the « 

Destour ». 

Despite the obstacles encountered in the Arabic-language press, 

the nationalists turned to the French-language press, reinforcing 

their efforts with newspapers such as L'Étendard Tunisien 

(1929) and La Voix du Tunisien (1930), to which academics, 

including Habib Bourguiba, contributed. This period also saw the 

emergence of literary production by Tunisian writers, with the 

publication 1929 of La Kahena, a literary journal. 

In 1933, the strength of the national struggle, supported by 

French-language newspapers, forced the colonial authorities to 

impose a tyrannical regime similar to that of Arabic-language 

newspapers. Despite this, newspapers in French and Arabic 

remained bastions of national demands. 

In 1934, the « Destour » split into two factions, giving rise to the 

« Néo-Destour », each with its newspaper: La Voix du Peuple for 

the « Destour » and L'Action Tunisienne for the « Néo- Destour 

» Other newspapers appeared during the German occupation, 

such as Al Yawm, As- Sabab, and Ifriqya Al Fatat, but were 

suspended after Germany's departure. 

This period was marked by a nationalist struggle demanding a 

renewal of Tunisia's supreme authority. Despite strict control of 

the press, it continued to publish clandestinely. In 1951, the Neo-

Destour daily As Sabah was launched in Arabic, facilitating 

access to information for the Tunisian people. 

This era was also marked by the political blocking and 

repression of certain media, as well as a lack of professional 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

416 

 

freedom, although many independent journalists tried to resist 

an oppressive and unpredictable regime under Ben Ali. 

The Tunisian press during and after Ben Ali's reign can be divided 

into public, private, and partisan. 

The public press comprises two entities under the aegis of the 

Tunisian state: SNIPE and Dar Essabah. 

Société Nouvelle d'Impression, de Presse et d'Édition (SNIPE) 

publishes two major newspapers in Tunisia: La Presse de Tunisie 

in French and Essahafa in Arabic. Launched in 1936 by Henri 

Smadja, La Presse de Tunisie is one of the country's oldest 

newspapers and was nationalized in 1968. 

According to K. Labidi (2012:52), SNIPE has long been entrusted 

with unprofitable tasks, particularly in the case of the Arabic-

language newspaper El Arab, whose circulation costs exceeded 

its selling price of 61 millimes per issue. In addition, on the 

instructions of the Presidency of the Republic, SNIPE was forced 

to print the magazine Solidarité, owned by a Tunisian journalist 

living in Paris. 

La Presse journalists protested against the problematic working 

conditions within the company, staging demonstrations to 

denounce the situation in 2009. In June 2010, the SNIPE union 

supported the journalists by calling on the authorities to resolve 

the problems, threatening to wear a red armband in protest. 

After the January 14, 2011 revolution, relations remained 

strained between journalists and the management of La Presse. 

SNIPE encountered significant financial difficulties, particularly 

with Essahafa, representing a financial burden for the company. 

In February 2011, SNIPE's former CEO announced that Essahafa 

would cease publication to be replaced by an electronic version. 

Faced with the adverse reaction, management proposed turning 

Essahafa into a weekly. 

In May 2012, SNIPE's CEO reported that the company was 

making an annual loss of 2 million dinars, with an additional 

daily deficit of 5,500 dinars attributable to the publication of 

Essahafa. This newspaper was seen as a refuge for journalists 

dismissed from other media for political reasons. 

In June 2011, an agreement was reached between SNIPE and the 

Tunis Regional Labor Union to resolve a dispute that arose after 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

417 

 

January 2011. The agreement provided for a halt to the project, 

the cessation of printing, and a reorganization of the newspaper. 

On January 7, 2012, Mohamed Nejib Ouerghi was appointed 

head of SNIPE, replacing Hmida Ben Romdhane, according to 

information provided by the author. 

Dar Assabah, established by Habib Cheikhrouhou in 1951, is a 

private press company that publishes Assabah in Arabic, Le 

Temps in French, and the weekly Asabah Al Ousboui. After the 

founder's death, dissensions arose between Raouf and Moncef, 

heirs to the company, disrupted by Ben Ali's policies. Dar 

Assabah also faced financial difficulties resulting from injustices 

in the selective advertising distribution by the Agence 

Tunisienne de Communication Extérieure. As a result, Raouf 

Cheikhrouhou's siblings sold their shares to Sakhr El Materi, a 

member of Ben Ali's family, thus becoming a Dar Assabah 

shareholder. 

Following the seizure of all Sakhr El Materi's assets after January 

14, 2011, Dar Assabah was placed under the administration of a 

receiver. 

3.1. Private press 

The private press in Tunisia has been hampered by multiple 

challenges, often in the grip of power and used for corrupt 

purposes. Significant changes affected this sector after January 

14, 2011, mainly quantitatively. 

From 1977 to 1986, dubbed the Printemps de la presse 

tunisienne (Springtime of the Tunisian press), several quality 

newspapers appeared, notably the weeklies Errai and Le 

Maghreb. However, from 1990 onwards, the Tunisian press 

experienced a marked decline, characterized by the rise of 

low-quality newspapers used by the government to saturate the 

market. These included Al Anwar and Les annonces. Crucially, 

most of these low-quality newspapers were owned by 

individuals linked to the regime, with no connection to the world 

of the press. 

Between 1988 and 1990, a period of prior censorship marked 

the history of the press in Tunisia. Publishing houses were 

obliged to submit a copy of their newspapers to the Ministry of 

the Interior and the Secretariat of State for Information to 

obtain prior distribution authorization, a condition from which 

ruling party press organs were exempt. This measure was soon 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

418 

 

replaced by other forms of control, such as direct instructions 

and threats. 

In 1991, the Agence Tunisienne de Communication Extérieure 

was created initially to promote Tunisia's image abroad but 

quickly evolved into a tool of absolute media control, controlling 

the monopoly on the distribution of public advertising. 

From 1991 onwards, censorship eased. Articles on sensitive 

subjects began to multiply, but the authorities often summoned 

journalists to justify their publications, even on minor subjects. 

Newspapers were increasingly controlled, prompting Tunisian 

citizens to seek information mainly through foreign media. 

During the Ben Ali era, the Directorate of Political Affairs exerted 

a harmful influence on the press sector, controlling newspaper 

content and monitoring the activities of political parties. 

Following the January 14, 2011 revolution and the departure of 

Ben Ali, many newspapers belonging to political parties close to 

the government disappeared, leaving many journalists 

unemployed. The Syndicat National des Journalistes Tunisiens 

intervened to solve this problem. 

Just after the fall of the Ben Ali regime, some 227 titles appeared 

in Tunisia, including weeklies, monthlies, dailies, and more. 

However, only around 30 newspapers started publishing. Some 

publishers who had committed ethical violations were granted 

permission to create new newspapers. 

There was much speculation about funding these new titles, 

with many believing they were financed by businesses close to 

the former regime. Most of these new publications were 

sensational and scandal-driven tabloids, engaging in political 

one-upmanship and personal score-settling. 

Newspapers that were once opposed to human rights 

defenders during Ben Ali's regime turned into self-proclaimed 

revolutionaries after the fall of the regime. However, despite an 

apparent focus on the regions from which the revolution 

originated, the problems of these regions are not addressed in 

the media. 

Today, the print media in Tunisia faces several significant 

obstacles, including rising printing costs, competition from 

electronic media, and a declining readership. 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

419 

 

3.2. Partisan press 

The partisan press in Tunisia began to emerge mainly from 1977 

onwards, except for a few newspapers from the « Destour » 

party, which later became the RCD (El Amal and l'Action), and 

newspapers from the Communist party, which later became « 

Ettajdid » (Attaliaa and La Tribune). In 1981, new newspapers 

were launched, such as Attariq El Jadid (newspaper of the 

Communist Party), El Wehda (newspaper of the Popular Union 

Party), and El Mawqif (newspaper of the Rassemblement 

Socialiste Progressiste Party, which became the Parti 

Démocratique Progressiste in 2001). 

However, these newspapers encountered financial difficulties, a 

lack of readership, and restrictions imposed by the authorities. 

From 1997 onwards, the authorities introduced a policy to 

support the partisan press to improve the country's image 

abroad. However, this subsidy has not significantly improved the 

content or form of party newspapers, which remain largely 

inaccessible to the general public. 

Following the revolution and the opening up of the media 

market, the partisan press gradually lost its readership. As a 

result, many newspapers disappeared. The political, social, and 

economic changes that took place after the fall of the Ben Ali 

regime and the increase in the number of political parties in the 

country made the future of partisan newspapers in search of 

democracy increasingly uncertain in Tunisia. 

Conclusion 

Examining the press in Maghreb countries underscores two 

crucial aspects of undeniable linguistic importance. 

The enduring influence of the colonial past and the challenges 

associated with Arabization are apparent. The persistent 

prevalence of French-language newspapers in Maghreb 

countries (Morocco, Algeria, Tunisia) underscores the 

obstacles faced by Arabization policies. This reality 

underscores the profound and lasting impact left by colonizers 

on the region's print media, illustrating the complexity of 

linguistic and cultural issues in the Maghreb media landscape. 

The terms « imported press » or « finished product » aptly 

describe the daily situation in Maghreb countries, where 

French-language newspapers continue to solidify their societal 

position. Despite efforts to encourage the use of Arabic in 



 

Journal of Namibian Studies, 39 (2023): 408-420    ISSN: 2197-5523 (online) 

 

420 

 

these media, the continued dominance of French-language 

newspapers highlights the persistent challenges faced by 

initiatives promoting the Arabic language in print media. 

In summary, an analysis of the Maghreb press reveals the 

critical importance of considering linguistic and cultural 

dimensions in understanding its evolution and impact on 

society. These findings underscore the necessity to develop 

media policies that are inclusive and sensitive to the linguistic 

and cultural realities of the Maghreb countries while 

recognizing the diversity and complexity of historical influences 

shaping the media landscape in this geographical area. 

Bibliography 

1. ALBERT Pierre, 1990, La presse française, Paris, La documentation 

française. 

2. AOUCHAR Amina, 1990, La Presse marocaine dans la lutte pour 

l'indépendance (1933- 1956), Casablanca, Wallada. 

3. BAIDA Jamaâ, 1995, Presse Marocaine d'Expression Française: 

Des Origines A 1956, Thèse de doctorat, Université Bordeaux 

Montaigne, Bordeaux. 

4. BENMANSOUR Smain, 2019, Les constructions référentielles 

dans les éditoriaux de la presse écrite algérienne : Analyse 

discursive des quotidiens El Watan, Le Quotidien d'Oran et 

Liberté, PhD thesis, Université Abou Bakr Belkaïd, Tlemcen. 

5. BRAHIMI Brahim, 1996, Le pouvoir, la presse et les droits de 

l'homme, MARINOOR. 

6. CHARAUDEAU Patrick, 1997, Le discours de l'information 

médiatique. La construction du miroir social, Paris, Nathan. 

7. EL AYADI Mohamed, NAJI Jamal Eddine, EL MOUDDEN 

Abdelhay, RACHIK Hassan, 2006, « Presse écrite et transition » in 

Les cahiers bleus, n° 5, pp. 1-58. 

8. LABIDI Kamel, 2012, Rapport générale de l'Instance Nationale 

pour la Réforme de l'Information                & de la Communication, 

République tunisienne. 

9. MIEGE Jean-Louis, 1954, « Journaux et journalistes à Tanger au 

XIXe siècle » in Hespéris, Tome XLI, pp. 191-228, Available at 

[http://www.hesperis-

tamuda.com/fr/index.php/archives/archives-1959-1950/129-

hesperis-tamuda-1954], (Accessed April 3, 2023). 

10. SOURIAU-HOEBRECHTS Christiane, 1969, La presse maghrébine : 

Libye, Tunisie, Maroc, Algérie, Paris, CNRS.  

 

http://www.hesperis-tamuda.com/fr/index.php/archives/archives-1959-1950/129-hesperis-tamuda-1954
http://www.hesperis-tamuda.com/fr/index.php/archives/archives-1959-1950/129-hesperis-tamuda-1954
http://www.hesperis-tamuda.com/fr/index.php/archives/archives-1959-1950/129-hesperis-tamuda-1954

